Delen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Bol.com inzetten als verlengstuk van jouw webshop

De afgelopen jaren zijn  verkoopplatformen zoals Bol.com en Amazon.com erg hard gegroeid. Ze zijn niet meer weg te denken uit het e-commercelandschap. Elk jaar worden ze groter en de verkoopcijfers schieten de hoogte in. Cijfers waar jij als webshopeigenaar alleen maar van kunt dromen. Maar hoe kan dat nou? Jouw webshop is immers veel goedkoper. Dus eigenlijk zou de klant veel beter voor jou kunnen kiezen.

Begrijpelijk dat je dat denkt. Maar je gaat het met jouw webshop nooit winnen van deze giganten. En dan geldt er een bekend gezegde: ‘If you can’t beat them, join them’. In plaats van je af te zetten tegen dit soort verkoopkanalen, kun je ze beter inzetten bij de verkoop van je eigen producten. Dat kan je namelijk extra bereik en orders opleveren.

In dit artikel leggen we je de voor- en nadelen van werken met een verkoopplatform uit en de manieren waarop jij het als retailer het beste kunt inzetten.

Voor- en nadelen verkoopplatformen

Voordat je begint met het opzetten van jouw verkoopaccount, dien je goed de voor- en nadelen te hebben afgewogen Hieronder hebben we de grootste voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet.

Voordelen:

  • Groot bereik
  • Veel bezoekers
  • Makkelijk op te zetten
  • Zodra klanten vaker kopen, kun je deze naar jouw eigen site brengen
  • Je hoeft minder te adverteren om hetzelfde bereik te behalen

Nadelen:

  • Veel concurrentie
  • com krijgt voorrang je moet je aan de afspraak houden.
  • Afspraak over levertijd: indien je hieraan niet voldoet, volgt er een boete
  • Prijsgevoelig
  • Commissie afstaan per verkoop

Weeg dus goed tegen elkaar af of werken met een verkoopplatform nuttig kan zijn voor jouw webshop.

Als dit inderdaad zo is, wordt het tijd om te kijken hoe je dit concreet moet gaan aanpakken.

Hoe zet ik Bol.com dan in als verkoopkanaal?

Bol.com kun je inzetten als extra verlengstuk van jouw business. Bol.com is de laatste jaren extreem hard gegroeid. In coronajaar 2020 groeide het met maar liefst 30% ten opzichte van het vorig jaar. Via Bol.com bereik je maar liefst 11 miljoen mensen die regelmatig op Bol.com kopen en dit aantal groeit nog steeds.

Je kunt nu denken van ‘ja het zal wel maar ben ik dan al niet te laat of waarom zou ik hieraan meedoen?

Heel eenvoudig; die 11 miljoen gebruikers zijn 11 miljoen potentiële klanten. Een deel van hen zal dus dagelijks, wekelijks naar jouw producten zoeken.

Waarvan een deel jouw producten of soortgelijke zal kennen. Ze zoeken dus dagelijks, wekelijks of maandelijks naar jouw producten op bol.com maar kennen jou niet. Door jouw producten aan te bieden op bol.com komen ze in contact met jou en mogelijk bestellen.

Lok de klant naar jouw webshop!

Na een bestelling geef je een kortingscode mee met een tekst zoals: “Krijg 10% korting op je volgende bestelling bij …. (Jouw website)”. Hierdoor lok je ze als het waren van bol.com af en hou je op lange termijn meer klanten en naamsbekendheid over.

Je kiest dus voor een lose-win situatie je maakt in het begin minder of geen winst op je producten. Dat is jammer maar doormiddel van een lokkertje krijg je deze klanten ook terug alleen dan op jouw webshop!

Dit is dan ook de kracht je gebruikt het platform om klanten naar jouw eigen medium te lokken.

Waar moet je op letten?

Nu je weet wat het is en hoe je het kan inzetten wordt het tijd om even stil te staan bij of het wel iets voor jou is. Je kent inmiddels de voor- en nadelen en weet de ups en downs maar past dit wel bij mijn business? Goede vraag dat is heel verschillend. Jouw keuze moet je baseren op de volgende aspecten.

Maken van een keuze:

  • Ben ik bereid een percentage van mijn winst af te staan tegen een lange termijn succes?
  • Wil ik meegaan met de prijsconcurrentie van bol.com
  • Wil ik mijn producten blootstellen aan bol.com (bij niche producten)
  • Maak ik verlies als ik mijn producten verkoop of winst?
  • Wil ik mijn product speciaal houden of uniek? 

Zoals je ziet moet je op veel dingen letten bij het maken van je keuze of je wel of niet zou kiezen voor bol.com. Begrijpelijk dat je dit eerst even allemaal op een rijtje wilt zetten en dat je even duidelijk wilt hebben wat er nou onder de streep gebeurt. Houdt dan wel rekening met de toekomst nu minder winst betekent niet dat dit over 1 jaar nog steeds zo is. Houdt hier dan ook rekening mee. 

Let ook op de commissie kosten en voorwaarden van bol.com

Er zijn namelijk strenge eisen en voorwaarden opgesteld met betrekking tot de levering. Denk hierbij aan het voldoen aan de opgegeven levertijd. Dit moet overeenkomen met de jouwe, hiernaast spelen commissie een rol dit is per categorie verschillende.

Heb je iets aan dit artikel gehad?

Geschreven door:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Onze website gebruikt cookies.