Delen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Tips voor jouw webshop tijdens Black Friday

Die ene dag dat het gaat om korting geven, gigantische verkoopcijfers halen en on- en offline. Ja weet vast wel waar ik het over heb: Black Friday. Een dag die jij met je webshop niet mag missen. En de huidige coronamaatregelen bieden extra natuurlijk extra kansen voor online verkoop.  Daarom geven we je graag 4 tips om je beter voor te bereiden op Black Friday.

Tip 1: Wees op tijd!

Voor je webshop geldt hetzelfde als voor een fysieke winkel, begin op tijd met de juiste hoeveelheid voorraad in te slaan. Dit lijkt vanzelfsprekend maar vergis je niet. We zien regelmatig dat webshopeigenaren te weinig voorraad inslaan… Het is natuurlijk enorm jammer als je nee moet verkopen want dat gaat ten koste van de omzet en winst.

Wij raden je aan 2 tot 3 à 4 keer de normale hoeveelheid in te kopen van enkele producten zodat je ruim in je voorraad zit. Voorkom dat je nabestellingen moet plaatsen in de drukke november- en decembermaanden. Bovendien willen klanten niet lang op hun bestelling wachten. Maak duidelijke keuzes: koop enkele zeer gewilde producten ruim in.

Tip 2: Maak je actie onweerstaanbaar

Black Friday is de dag van de korting. Iedereen aast op de korting en wil de beste deals scoren. Logisch toch? Jazeker, maar hoe zorg je er nu voor dat jouw webshop er uit springt tussen al die andere aanbiedingen. Door een unieke en originele actie, iets wat jouw webshop kan geven en wat concurrenten niet doen. Denk aan een uniek kaartje, een extra product dat je gratis meestuurt of een verlenging van de actie bij aankoop van een X-bedrag. Hierdoor onderscheid je webshop zich ten opzichte van de concurrentie en haal je het meeste uit jouw Black Friday.

Even een voorbeeld:

Je hebt een webshop in honden- en kattenartikelen en Black Friday komt er aan. Hoe zorg je er nu voor dat jouw webshop het meeste rendement behaalt? Kies eerst een product dat vrij gewild is met een up-sell-mogelijkheid zoals bijvoorbeeld een speeltje of extra accessoires. Je kiest voor een zak hondenvoer die klanten vaak afnemen en geeft hierop 50% korting, je weet dat je niet veel verdient op de zak maar dat is geen probleem, nu komt de kers op de taart (of het hondenspeeltje). Nu de zak in de aanbieding is, bied je de klant een mooie kans om een extra hondenspeeltje aan te schaffen of een andere accessoire met  10% korting. De meeste klanten zullen dit afnemen en jij verdient hier een leuke marge op. Eindstand jij blij en de klant blij

Tip 3: Neem je klanten bij de hand

Klanten worden doodgegooid met reclames over Black Friday. Hierdoor is het aanbod gigantisch. Dus zorg voor iets extra.  Laat de klant weten dat je met hem of haar meedenkt. . Stel je verkoopt blenders en je geeft met Black Friday mooie korting op jouw assortiment. Maar voor de klant is het nu misschien moeilijk kiezen. Zorg dan dat je het je klant gemakkelijk maakt. Maak bijvoorbeeld een apart kopje met “Meest geschikte toepassingen”  Hierdoor help je de klant bij het maken van zijn keuze.

De klant hoeft hierdoor geen uren te zoeken, plus je helpt hem met het maken van zijn keuze wat jou misschien een extra order oplevert. Klanten vinden het fijn om geholpen te worden, zeker in de chaos van Black Friday. Neem ze bij de hand en help ze. e

Tip 4: Kies voor een product, geen webshop

Vaak zien we dat webshops gigantisch veel producten in hun assortiment aanbieden tegen een extreem lage prijs. Dat is zonde.  Maak keuzes. Je wil je klanten belonen en laten zien dat hun favoriete webshop korting geeft. Maar doe dit met één of enkele producten. De  klant zal zich al snel beloond voelen en zal dat ene of die enkele producten aanschaffen. Als je een groot assortiment in de korting zet, hou je er uiteindelijk weinig aan over. En dat is niet nodig.

Hulp nodig?

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen bij het behalen van succes tijdens Black Friday. Mocht je vragen of opmerkingen hebben? Neem dan even contact met mij op. Ik help je graag.

Heb je iets aan dit artikel gehad?

Geschreven door:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Onze website gebruikt cookies.