Delen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

5 Tips om meer uit jouw Woocommerce webshop te halen

Naast WordPress als CMS is Woocommerce een van de grootste e-commerce platformen op het internet. Dit komt door zijn open-sourcesysteem dat goed en makkelijk aan te sluiten is op jouw website. Maar hoe kun je dit nou beter doen? En wat moet je niet vergeten bij een Woocommerce-webshop? Dat leggen we verder uit in deze blog.

Tip 1: Optimaliseer jouw foto’s

Veel webshops en bedrijven uploaden foto’s naar hun database. Dit zijn vaak foto’s met een hoge resolutie en dus een behoorlijke bestanden om te downloaden. Vaak zien we dat er dan gebruik wordt gemaakt van een zo genoemde ‘lazy load’ een functie waarmee deze bestanden later worden geladen. Dit resulteert vaak in een snellere webshop maar waarom zou je de bestanden niet comprimeren?

Comprimeren zorgt er voor dat het bestand kleiner wordt met behoud van de kwaliteit. Op deze manier blijft de foto goed maar is het een kleiner bestand. Dat zorgt ook voor minder geheugengebruik in de webshop wat weer resulteert in een hogere snelheid.

“Niet negeren maar comprimeren.”

Tip 2: Wees kritisch op de plug-ins

Woocommerce is een WordPress plug-in. Dit betekent dat het makkelijk gedownload kan worden vanuit alle plug-ins die WordPress jou te bieden heeft. Het nadeel is echter dat veel plug-ins gemaakt zijn door hobbyisten. Dit resulteert in slechte codes of nauwelijks geüpdate plug-ins waardoor er functionaliteiten niet meer werken of botsen met Woocommerce.

Kies daarom zorgvuldig jouw plug-ins. Check wanneer er voor het laatst een update is geweest, bekijk ook de developer van de plug-in. Is dit een bureau of een persoon? Vaak kun je hieraan al zien of het een fatsoenlijke plug-in is.
Kijk goed naar wat je downloadt. Hoe meer plug-ins, des te trager jouw webshop wordt. Het beste is natuurlijk om maatwerk plug-ins te gebruiken. Dit is echter wel een stuk duurder maar biedt wel de beste resultaten.

Tip 3: Jouw productbeschrijving doet er toe!

Veel webshops hebben een productbeschrijving, vaak lezen we ook veel wederkerige dingen. Dit is echter niet meer uniek en leuk voor de bezoeker. Denk hierbij aan teksten als “Dit product is perfect geschikt voor x” of “Alleen het allerbeste voor jou”. Dit zijn teksten waarvoor de bezoeker immuun is geworden. Zorg daarom voor unieke teksten. Benoem vooral de voordelen en niet de eigenschappen.

“Mensen kopen voordelen, geen eigenschappen.”

Zeg daarom duidelijk waarom de klant het bij jou moet kopen. Is het de unieke stof? Benoem het dan als voordeel. Bijvoorbeeld: “Met stof x heeft u een comfortabele en moderne pasvorm”. Op deze manier koppel je een eigenschap aan een voordeel. Hierdoor zal de klant de waarde van jouw product hoger inschatten waardoor hij eerder een aankoop zal doen.

Tip 4: Complexiteit gaat ten koste van de omzet/winst

Zoals de titel al zegt hoe complexer iets wordt hoe minder er overblijft aan de onderkant van de streep. Dit slaat ook op webshops. Zorg voor een eenvoudige uitstraling en bediening. Je klanten willen niet lang zoeken naar producten of omwegen naar de afrekenpagina. Ze willen snel, gemakkelijk en veilig online spullen kopen.

“Mensen willen eenvoud en overzicht, zorg dan ook dat jouw webshop dit uitstraalt.”

‘Je maakt het voor je klant bijvoorbeeld eenvoudig door te zorgen voor een ‘zoekbalk’. De klant vindt in vervolgens in de resultaten wat hij nodig heeft.  Gebruik ook goede productfilters, deze zijn essentieel voor het optimaliseren van dit proces. Verder zorg je voor een duidelijke vormgeving en overzichtelijke lay-out zodat de klant zich makkelijk door jouw webshop kan navigeren.

Tip 5: Zorg voor snelheid!

Je hebt het ongetwijfeld vaker gehoord: als een bezoeker binnen 3 seconden niet op jouw webpagina is, verlaat hij hem. Daarom is snelheid essentieel, hierdoor scoor je hoger op SEO, gaat je conversie omhoog en behaal je meer resultaten. Maar zorgen voor snelheid is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kun je enkele tools gebruiken die je webshops seconden sneller maken.

Dit zijn onderandere cache-plugins, deze zorgen ervoor dat gegevens verdeeld worden over jouw webshop. Deze zijn eenvoudig en gratis te installeren op jouw webshop en zorgen direct voor resultaat. Enkele cache plug-ins:

  • Autoptimize
  • Superfastcache
  • Wprocket

“Als mensen binnen 3 seconden niet op jouw webshops zijn verlaten ze deze”

Zorg daarom voor een snelle webshop. Niemand houdt van wachten dus ook niet jou klanten!

Mocht je hulp nodig hebben bij jou webshop, staan ik jou graag te woord!

Heb je iets aan dit artikel gehad?

Geschreven door:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Onze website gebruikt cookies.