Een webshop beginnen in Nederland

Delen?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Een webshop beginnen in Nederland

Altijd al gedroomd om jou eigen webshop te beginnen? Maar niet weten waar je moet beginnen? Geen probleem in dit artikel leg ik je haarfijn de obstakels, benodigdheden, kansen en gevaren van een webshop uit. Voordat je kan starten met een webshop dien je een naam te hebben gevonden voor jou webshop. Ik adviseer je om een naam te kiezen die sprekend is maar vooral uniek en origineel. Zorg er ook voor dat deze goed te onthouden is en voor mijd spelfouten in de naam.

“Jouw bedrijfsnaam moet iemand op de radio kunnen horen en direct weten hoe hij deze spelt”

Dit is een vuistregel die ik altijd meegeef aan mijn klanten. Dit is een makkelijk bruggetje waardoor je eenvoudig een geschikte naam kiest die alle aspecten bevat voor jou ideale bedrijfsnaam.

Een Kvk-nummer aanvragen/registeren. 

Nu dat je jou bedrijfsnaam weet kun je een gesprek aanvragen bij de KVK. Dit is een klein gesprek waarmee ze jou registeren in het systeem.

Om een webshop te kunnen starten dien je jezelf te hebben geregisterd bij de KVK, dit is wettelijk verplicht en word ook sterk aangeraden! De kosten voor een registratie bedragen eenmalig €50.

Zorg voor unieke vormgeving, uitstraling en positionering naar de klanten! 

Overall op het internet kom je tegenwoordig webshops tegen maar hoe zorg jij dan dat je uniek bent, uitspringt en succesvol bent? Eigenlijk is het antwoord simpel ben uniek! Ja dat klinkt nu allemaal wel eenvoudig maar hoe doe je dat dan?

Uniekheid kan hem al in het kleinste detail zitten de verpakking, het visitekaartje dat je meegeeft of die unieke product omschrijving. Het hoeft helemaal niet gigantisch te zijn maar zorg ervoor dat je uniek bent in hetgeen dat jij aanbiedt.

Iedere webshop heeft concurrenten en zal zich moeten bewijzen naar zijn klanten toe. Zorg dus dat je dit ook doet, wees betrokken bij je klanten. Geef deze een speciale behandeling door bijvoorbeeld een gratis-advies of een unieke actie voor jou klanten.

Ook kun je een uniek merk creëren door bijvoorbeeld quotes te posten op socialmedia en tips die andere die aanbieden. Om zo toch je klanten een gevoel van expertise en meedenkendheid te geven. Je wilt dat jouw klanten jou onthouden en niet vergeten.

Voorbeelden van webshops die uniekheid uitstralen: 

Pokkies:
Dit is een kledingmerk dat zich onderscheidt door zijn grappige en zoms wat aparte product omschrijvingen. Het representeert een rebelse style en dat vinden mensen tof! Ook na het lezen van een product omschrijving sta je perplex en schiet je erna in de lach! Dit zorgt ervoor dat jij onthoudt wie en wat pokkies is.

Dopper:

Je kent het vast wel een dopper waterfles. Het product bestaat al lang maar dopper heeft een succesverhaal die maar weinig kunnen vertellen. Ze hebben met een unieke vormgeving maar vooral een unieke missie ze slepen mensen mee met hun verhaal en dit blijft hangen. Hier zie je weer dat het niet het product is maar de missie en vormgeving.

Jouw webshop als fysieke winkel

Nu dat je hebt bepaald hoe je jouw webshop gaat en hebt bepaald waarom jij one of a kind bent of in ieder geval uniek bent ten opzichte van jouw concurrenten wordt het tijd om jouw webshop te gaan maken.

Veel partijen bieden je abbonnements-platformen of eenvoudige builders aan. Meestal kost het enkele uren om je webshop op te zetten en te beginnen met verkopen. Let echter wel op dat je jouw webshop gaandeweg vaker zal moeten bij werken. Dit is niet ernstig maar zal soms wel tot vervelende situaties kunnen leiden.

Je kan er ook voor kiezen om jou webshop te laten maken.  Alles van A tot Z wordt dan voor je geregeld, best lekker toch? Zeker wel moet je je realiseren dat dit echter wel wat kost. Maar als je dit hebt is het zeker aan te raden.

Je hoeft je namelijk nergens zorgen over te maken alles wordt juist voor je ingesteld, vormgegeven en gerealiseerd zoals dat jij wilt.

Samenvatting:

Webshops zijn tegenwoordig overall maar je kan nog zeker een plekje bemachtigen in het webshop landschap. Alleen moet je goed weten waar je wilt staan en gaan, kies daarom eerst een duidelijke positionering en strategie. Laat constant je gezicht zien aan je klanten en laat zien waar je voor staat.

Als dat allemaal duidelijk is kun je starten met het bouwen van jouw webshop. Dit kan bij enkele abbonnements platformen of builders of je kan dit laten doen bij een bureua. De keuze is volledig aan jou zorg wel voor dat jij goed weet waar je naartoe wilt.

Als dat helder is zou ik zeggen: “op welke url kan ik jou vinden?”.

Heb je iets aan dit artikel gehad?

Geschreven door:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on google
Share on email

Onze website gebruikt cookies.